Музичне мистецтво — один з наймогутніших засобів виховання, з допомогою якого здійснюється формування особистості, його сила — у впливі на почуття. Враження дитинства часто залишаються на все життя, отже використання музики як засобу виховання дітей є одним з найважливіших завдань дошкільних закладів.
Мета вихователів та музичних керівників дитячих садків — виховувати засобами мистецтва любов до прекрасного, впливати на почуття й мислення дитини, її характер і волю, сприяти свідомому сприйняттю дійсності. Заняття музикою — складова частина всебічного виховання дітей: естетичного, морального, розумового і фізичного.
Найефективніше музично-естетичне виховання здійснюється в процесі практичної діяльності дітей. Тому вихователі повинні розвивати творчі здібності дошкільників під час занять різними видами музичної та художньої діяльності — в процесі співів, танців, ігор, малювання.
Естетичне виховання засобами музики відбувається не тільки на музичних заняттях, а й у години дозвілля під час самостійної музичної діяльності дітей. Особливе місце у виховній роботі з дошкільниками належить святам, проведення яких вимагає поєднання різних видів мистецтва: музичного, образотворчого та художнього слова. Барвисте оформлення приміщень, світлові ефекти, яскраві костюми — все це викликає у дітей радісні переживання, почуття захоплення.
Музичні заняття згуртовують дитячий колектив. Малюки привчаються діяти спільно, доброзичливо ставитися один до одного, культурно поводитися із своїми товаришами та дорослими. Неслухняні стають більш організованими, боязкі — сміливішими. Отже, під час занять у дітей формуються моральні якості.
У них розвиваються також і розумові здібності. Пізнання життя через музику дає дитині можливість по-новому побачити навколишній світ, розширити кругозір. Діти вчаться порівнювати музичні образи з навколишньою дійсністю. Різноманітний зміст музичних творів збуджує їхню фантазію, розвиває пам'ять, сприйняття, творчі здібності, збагачує словниковий запас.
У процесі музичного виховання активно розвивається дитяче мислення. Малюки 4—5 років у змозі самостійно розповісти, про що співається в пісні, як треба виконувати танок. У 6—7 років вони вже вміють докладно переказувати зміст пісень, оперуючи деякими музичними термінами, з ними можна проводити бесіди про музичні твори. Старші дошкільники доповнюють відповіді товаришів, порівнюють та оцінюють їх.
На музичних заняттях здійснюється також фізичне виховання. Крокуючи під святковий марш, співаючи веселих, радісних пісень, діти стають бадьорішими, у них підвищується загальний тонус, що сприяє зміцненню здоров'я. Співи допомагають їм правильно розвивати співацький голос і керувати дихальним апаратом. Музично-ритмічні рухи виробляють звичку координувати рухи, поліпшують осанку дітей. Загальновідомо, що фізичні вправи набагато легше виконувати під музику. Ритм музики, правильно підібраної до фізичних вправ та рухливих ігор, посилює їхній корисний вплив на дитячий організм.
Музичне виховання — органічна складова частина всього навчально-виховного процесу в дитячому садку. Музичні твори допомагають, наприклад, краще зрозуміти природу. З великим задоволенням діти слухають музику, яка породжує в їхній уяві знайомі образи. Завдяки музиці діти починають звертати більше уваги на різноманітні зміни в природі — танення снігу і дзюрчання струмочків, появу запашних бруньок, цвітіння перших весняних квітів. Слухаючи українську народну пісню «Веснянка», діти згадують прикмети весни і відчувають радість від очікування зустрічі з цією чудовою порою року. Музика допомагає оцінювати ту чи іншу подію.
Однією з найважливіших передумов успішного музичного виховання є правильний добір репертуару. Музичні твори для дітей за своїми художніми якостями мають бути на рівні великого мистецтва. Але вікові особливості маленького слухача ставлять ще додаткові відповідальні завдання. Потрібно, щоб музика була зрозумілою, близькою для дошкільника. У музичних творах мають бути відображені доступні, зрозумілі й цікаві явища та події, з якими діти стикаються у повсякденному житті.
На певному етапі музичного розвитку діти починають виявляти здатність до самостійної творчої діяльності: інсценують пісні, імпровізують звуконаслідування, поспівки, навіть створюють власні нескладні мелодії. Особливо корисною є дитяча музика, ігрова і танцювальна творчість. Сюжетні ігри розвивають дитячу уяву, вміння знайти відповідний образ. У вільних танцях діти комбінують послідовність рухів, застосовують елементи окремих танців, довільно змінюючи їх. Під час виконання музично-ритмічних вправ дітям належить самостійно вибирати рухи відповідно до характеру музики. Поступово творчі завдання, що їх пропонує дітям музичний керівник, ускладнюються.
Можна визначити основні завдання музичного виховання в дитячому садку:
виховувати сприйнятливість до музики;
збагачувати музичні враження дітей шляхом ознайомлення їх з різноманітними музичними творами;
навчити дітей співати, ритмічно рухатись під музику і грати на дитячих музичних інструментах;
розвивати музичні здібності: емоційну чутливість, мелодичний слух, ладове чуття, чуття ритму;
виховувати музичний смак, формувати оцінне ставлення до музики;
розвивати творчі здібності дітей '.
Всі перелічені завдання взаємопов'язані й видозмінюються залежно від вікових особливостей.
Коментарi